Historie

In 1954 kwamen Dirk Winter en Piet van ’t Veer tijdens het tuinieren op het idee om een schaakclub op te richten in Assendelft. Een zwager van Dirk Winter, Wim Marinus, was journalist bij de plaatselijke krant en plaatste een oproep waar vijf mensen op afkwamen voor een eerste oriëntatiegesprek over het starten van de club. Na enige maanden werd de schaakclub ook lid van de bond.

De eerste clubavond leverde 18 leden op. Contributie bedroeg 25 guldencent per week (ongeveer 5 euro per jaar). De locatie was Hotel Assumburg, waar de club was opgericht. De eerste clubkampioen was dokter Venekamp in 1955. De eerste voorzitter was Piet van ’t Veer.

In 1962 werd voor het eerst een jeugdschaakclub opgericht door Piet Bijl met daarin 22 leden. In 1967 werd de huidige competitie-opzet ingevoerd: tot en met januari Keizersysteem en daarna de top om het clubkampioenschap en de overige leden voor de 2e groep. 1968 was het jaar dat het bondsteam voor het eerst kampioen werd in de 3e klasse.

Aad Lansbergen is tot op heden de recordhouder met 9 clubkampioenschappen. Kees Lute nadert hem met 8 kampioenschappen. Ruud Nieuwenhuizen heeft de trofee zeven keer op zijn naam geschreven. Nico Heermans is zes keer en A. Keet is vijf keer kampioen geworden. Oprichter Piet van ’t Veer heeft ‘m vier keer gewonnen.

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.