Historie

In 1954 kwamen Dirk Winter en Piet van ’t Veer tijdens het tuinieren op het idee om een schaakclub op te richten in Assendelft. Een zwager van Dirk Winter, Wim Marinus, was journalist bij de plaatselijke krant en plaatste een oproep waar vijf mensen op afkwamen voor een eerste oriëntatiegesprek over het starten van de club. Na enige maanden werd de schaakclub ook lid van de bond.

De eerste clubavond leverde 18 leden op. Contributie bedroeg 25 guldencent per week (ongeveer 5 euro per jaar). De locatie was Hotel Assumburg, waar de club was opgericht. De eerste clubkampioen was dokter Venekamp in 1955. De eerste voorzitter was Piet van ’t Veer.

In 1962 werd voor het eerst een jeugdschaakclub opgericht door Piet Bijl met daarin 22 leden. In 1967 werd de huidige competitie-opzet ingevoerd: tot en met januari Keizersysteem en daarna de top om het clubkampioenschap en de overige leden voor de 2e groep. 1968 was het jaar dat het bondsteam voor het eerst kampioen werd in de 3e klasse.

Aad Lansbergen is tot op heden de recordhouder met maar liefst negen clubkampioenschappen. Kees Lute nadert hem met zeven kampioenschappen. Ook Ruud Nieuwenhuizen heeft de trofee zeven keer op zijn naam geschreven. Nico Heermans is zes keer en A. Keet is vijf keer kampioen geworden. Oprichter Piet van ’t Veer heeft ‘m vier keer gewonnen.

Naast kampioenen heeft schaakvereniging Assendelft ook leden met een speciale status door hun inzet voor de vereniging. Zo is Aad Lansbergen in 2017 benoemd tot Lid van Verdienste. Joop Laan, Piet Bijl en Jan Teer zijn benoemd tot erelid tijdens het 50-jarig jubileumfeest in 2004. In 2021 zijn ook Jan Kat en Jan Beekman benoemd tot erelid

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.